eten & drinken gezondheid

Rauwe wortelsalade

rauwe wortelsalade

Het eten van rauwe wortelsalade, misschien beter bekend als raw carrot salad wordt in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen, waaronder het verlagen van stresshormonen, het ondersteunen van leverontgifting processen en het verlichten van menstruatiepijn.

Binnen de ‘pro metabolic eating community’ wordt aangeraden om elke dag rauwe wortel salade te eten. Maar waarom eigenlijk en wat wordt er precies bedoeld met rauwe wortel salade?

Hoe gezond is wortel?

Wortelen bevatten veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën, ook zijn ze rijk aan bètacaroteen.

Vezels

De vezels in wortelen helpen bij de uitscheiding van schadelijke bacteriën in de darm. Wortelen bevatten schimmelwerende eigenschappen en een unieke antimicrobiële vezel die werkt als een natuurlijke ontgifter door zich te binden aan gifstoffen in de darmen.

Deze vezel helpt het lichaam ook bij het elimineren van overtollig oestrogeen. Oestrogeen is een hormoon, bij een tekort of teveel aan oestrogeen is er sprake van hormoon disbalans.

Een teveel aan oestrogeen kan leiden tot diverse klachten, waaronder:

  • Gevoelige / pijnlijke of gezwollen borsten
  • Moeite hebben met afvallen
  • Onregelmatige menstruatie
  • Meer bloedverlies tijdens menstruatie
  • Stemmingswisselingen, angst, paniekaanvallen en / of depressie
  • Regelmatig last van hoofdpijn of migraine
  • Weinig zin in seks
  • Last van haaruitval
  • Koude handen en voeten
  • Moeite met in en doorslapen

Vitamine A

Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Vitamine A ondersteunt de conditie van de ogen, helpt bij de verzorging van de huid van binnenuit, is goed voor de ijzerhuishouding, helpt bij een normale werking van de slijmvliezen en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem (bron: De Keuringsraad).

Recept rauwe wortelsalade

Ingrediënten:

  • 1 middelgrote wortel, in de lengte geraspt
  • 1 tl gesmolten kokosolie
  • 1 tl witte wijnazijn
  • 1 snufje zeezout

Bereiding:
Meng alle ingrediënten in een kleine kom. Genieten van!

Wat zijn de voordelen van de andere ingrediënten van de rauwe wortelsalade?
Kokosolie

  • Balanceert het onverzadigde vet in de wortel
  • Stimuleert de stofwisseling door de lichaamsbehoefte aan vitamine E te verlagen
  • Onderdrukt bacteriële overgroei en genezing van de darmwand

Azijn

  • Helpt bij de spijsvertering

Zeezout

  • Ondersteunt optimale adrenaline-, aldosterone- en serotoninspiegel
  • Stimuleer de stoelgang
  • Levert mineralen
  • Verhoogt de stofwisseling
  • Ondersteunt een gezonde bloedsuikerspiegel

Disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als medisch advies, diagnose of om een behandeling te geven. Dit is simpelweg wat ik tot nu toe heb gelezen en geleerd over rauwe wortelsalade en de reden dat ik het probeer toe te voegen aan mijn dagelijkse routine.

Vergelijkbare artikelen